Zrzut zrealizowany został w nocy 3/4 kwietnia 1944 w sezonie operacyjnym „Riposta”, w operacji lotniczej „Weller 5”. Misję przerzutową wykonano samolotem Halifax JP-207 „E”.
Miejsce zrzutu zabezpieczali żołnierze VII Obwodu Armii Krajowej „Obroża”, IV Rejonu „Fromczyn” – Placówka Wiązownia.
Do kraju zostali zrzuceni:
- sierż. Stanisław Biedrzycki ps. „Opera”
- ppor. Jan Bieżuński ps. „Orzyc”
- ppor. Marian Pokładecki ps. „Zoli”
- kpt. Zygmunt Sawicki ps. „Samulik”
Operacja Lotnicza „Vice” – Pustelnik.
Zrzut Cichociemnych zrealizowany w nocy z 16/17.02.2023 roku. Start samolotu Halifax DT-727 „K” z 138 Dywizjonu RAF o godz. 18.25 z lotniska RAF Tempsford. Załoga: pilot – F/S/ Karol Twardawa, pilot – F/S Tadeusz Żabicki, nawigator – F/O Radomir Walczak i inni.. Zrzut wykonano na placówkę odbiorczą „Lila”, 12 km na północny zachód od stacji kolejowej w Mińsku Mazowieckim. W raporcie po operacji potwierdzono, że światła placówki były dobrze widoczne.
Na placówkę zostali zrzuceni:
- kpt. Tadeusz Burdziński ps. „Zenon”,
- mjr Feliks Dzikielewski ps. „Oliwa”
- plut. Stanisław Kazimierczak ps. „Ksiądz”,
- plut. Michał Parada ps. „Mapa” .
Skoczkowie wraz z 6 zasobnikami i 2 bagażnikami i przerzucili 228 tys. dolarów w banknotach oraz 270 tys. marek na potrzeby AK. Zrzucono także sześć zasobników oraz dwa bagażniki. Samolot szczęśliwie powrócił do bazy po locie trwającym 13 godzin 35 minut. Jako ciekawostkę należy podkreślić, że był to drugi mjr Dzikielewicza, tym razem z ekipą w zmienionym składzie, w poprzednim realizowanym w nocy z 25/26 stycznia zadanie nie mogło zostać wykonane.
Operacja Lotnicza „Stock” – Karpiska.
Jedna z pięciu operacji lotniczych związanych z przerzutem cichociemnych, przeprowadzonych w nocy z 13 na 14 marca 1943 roku. Brali w niej udział
- ppor. Jan Hörl „Frog”
- płk Kazimierz Iranek-Osmecki „Antoni”
- ppor. Czesław Rossiński „Kozioł”
- por. Witold Strumpf „Sud”.
Nad okupowaną Polskę dotarli oni na pokładzie samolotu Halifax DT-726 „H”. Dowódcą załogi samolotu był kapitan nawigator Mieczysław Kuźnicki.
Zrzut miała odebrać placówka odbiorcza „Koza” między Celestynowem a Pilawą, w okolicy wsi Karpiska, jednak ekipa cichociemnych została zrzucona pomyłkowo piętnaście kilometrów od wyznaczonego miejsca. Prawdopodobnie nawigator wziął światła stacji kolejowej za sygnały placówki odbiorczej. Kazimierz Iranek-Osmecki po skoku zawisł ze spadochronem na drzewie, po jakimś czasie zdołał samodzielnie się uwolnić. Wkrótce na miejsce przybył niemiecki patrol motocyklowy, jednak skoczkowie zdołali rozpłynąć się w ciemnościach. Nad ranem podczas poszukiwań prowadzonych przez niemiecką żandarmerię odnaleziono ukryte w pośpiechu zasobniki ze sprzętem oraz pasy z dolarami.
Operacja Lotnicza „Wall” – Siodło.
W dniu 17.02.1943 roku, o godzinie 18.50 z lotniska Tempsford położonego 75 kilometrów na północ od centrum Londynu, wystartował samolot Halifax DT-725 „J” ze 138 Dywizjonu RAF. Zdaniem Operacji lotniczej Wall było przeprowadzanie zrzutu Cichociemnych oraz zasobników ze sprzętem do okupowanego kraju. Dowódcą operacji lotniczej był F/O Mieczysław Kuźnicki, załogę samolotu stanowili: pilot – W/O Stanisław Mierniczek, pilot – F/S Leopold Pęczek, nawigator – F/O Mieczysław Kuźnicki, radiotelegrafista – F/S Edward Janik, mechanik pokładowy – Sgt. Henryk Chętkowski, strzelec – F/O Zdzisław Markiewicz.
Na pokładzie znajdowało się czterech Cichociemnych spadochroniarzy Armii Krajowej:
- ppor Antoni Iglewski “Vanadi”,
- ppor. Władysław Wiśniewski „Wróbel”,
- ppor. Antoni Żychlewicz „Przerwa”
- ppror. Tadeusz Jaworski „Gont”.
Zrzut przyjęła placówka odbiorcza „Lis” w okolicach miejscowości Cegłów i Zglechów, 14 km na południowy wschód od Mińska Mazowieckiego. Placówka ta, w późniejszym okresie zmieniła kryptonim na „Wieszak”. Wraz ze skoczkami zrzucono 6 zasobników z zaopatrzeniem i 2 bagażniki. Samolot szczęśliwie powrócił do bazy po locie trwającym 12 godzin 20 minut. Skoczkowie przerzucili 450 tys. dolarów w banknotach na przeznaczonych na potrzeby Armii Krajowej.
Operacja lotnicza „Neon 2”- Siodło.
W nocy z 16 na 17 września 1943 roku do okupowanej Polski przerzucono kolejnych cichociemnych. Byli to podporucznik Norbert Gołuński „Bombran”, podporucznik Otton Wiszniewski „Topola” oraz kapitan Bogdan Żórawski „Mistral”. Uczestnicy operacji lotniczej „Neon 2” odlecieli z Anglii na pokładzie samolotu Halifax JN-911 „Z” ze 138. Dywizjonu RAF. Maszyna wystartowała z lotniska RAF Tempsford położonego 75 kilometrów na północ od centrum Londynu. Załogą samolotu dowodził kapitan nawigator Antoni Freyer. Skoczków przyjęła placówka odbiorcza „Wieszak” kilkanaście kilometrów od Mińska Mazowieckiego.
Operacja lotnicza „Weller 3” – Siodło.
W ramach operacji lotniczej „Weller 3” w okupowanej Polsce wylądowało czterech cichociemnych. Byli to porucznik Adolf Gałacki „Maszop”, major Leon Bazała „Striwąż”, porucznik Aleksander Piekarski „Turkuć” oraz major Edward Piotrowski „Mema”. Skoczków przyjęła w nocy z 9 na 10 kwietnia 1944 roku placówka odbiorcza „Wieszak” w okolicach miejscowości Zalesie kilkanaście kilometrów od Mińska Mazowieckiego. Ekipa cichociemnych przybyła na pokładzie samolotu Halifax JP-180 „V” ze 1586. Eskadry Specjalnego Przeznaczenia RAF. Start maszyny nastąpił z lotniska Campo Casale niedaleko Brindisi. Razem ze skoczkami zrzucono dziewięć zasobników ze sprzętem wojskowym.
Operacja Lotnicza „Cellar” – Wola Wodyńska/Helenów.
W nocy z 24 na 25 marca 1943 roku placówka odbiorcza „Smok” niedaleko Siedlec przyjęła zrzut cichociemnych. Samolot Halifax DT-727 „K” ze 138. Dywizjonu RAF startował z lotniska RAF Tempsford. Dowódcą jego załogi był kapitan nawigator Józef Gryglewicz.
W ekipie skoczków spadochronowych znaleźli się
- ppor. Eugeniusz Chyliński „Frez”,
- pchor Zbigniew Twardy „Trzask”
- kpr. Aleksander Olędzki „Rab” (kurier).
Skoczkowie przerzucili 486 tys. dolarów w banknotach na potrzeby AK. Zrzucono także sześć zasobników oraz dwie paczki. Samolot powrócił szczęśliwie do bazy po locie trwającym 14 godzin. Skoczków podjął oddział Batalionów Chłopskich, dowodzony przez Błażeja Szostaka ps. Smukły.
Operacja Lotnicza „Chisel” – Łupiny.
W nocy z 1 na 2 października 1942 roku w ramach operacji lotniczej „Chisel” w okolicach miejscowości Łupiny, kilkanaście kilometrów od Siedlec miał miejsce zrzut cichociemnych na placówkę odbiorczą „Rak”.
Odlot ekipy cichociemnych nastąpił 1 października z lotniska RAF Tempsford położonego 75 kilometrów na północ od centrum Londynu. Dowódcą załogi samolotu Halifax W-7776 „U” z 138. Dywizjonu RAF był kapitan nawigator Mariusz Wodzicki. W okupowanej Polsce znaleźli się porucznik Eugeniusz Kaszyński „Nurt”, porucznik Artur Linowski „Karp”, podporucznik Waldemar Szwiec „Robot” oraz porucznik Adam Trybus „Gaj”. Cała ekipa skoczków wylądowała bez większych problemów. Więcej problemów miała załoga samolotu. Podczas drogi powrotnej skończyło się paliwo i samolot musiał przymusowo lądować. Maszyna rozbiła się, jednak załoga zdołała się uratować.
Operacja Lotnicza ”Lathe” – Mokobody.
Operacja lotnicza „Lathe” przeprowadzony w nocy 2/3 października 1942 w sezonie operacyjnym „Intonacja”. Z samolotu Halifax W-7773 „S” zrzucono na placówkę „Osa”, zlokalizowaną koło miejscowości Mokobody, n/w skoczków:
- mjr Tadeusz Stocki „ Ćma”.
- kpt. Władysław Szubiński „Dach”
- Antoni Jastrzębski „Ugór”
Start z lotniska RAF Tempsford, zrzut na placówkę odbiorczą „Osa”, w okolicach miejscowości Mokobody, 15 km od Siedlec. Razem z nim skoczyli: mjr. Tadeusz Stocki ps. Ćma, kpt. Władysław Szubiński ps. Dach. Samolot szczęśliwie powrócił na lotnisko Dyce k. Aberdeen (Szkocja) po locie trwającym 11 godzin 55 minut. Skoczków podjął oddział Batalionów Chłopskich, dowodzony przez Stanisława Ostasa ps. Osa.
Łącznie w czterech operacjach lotniczych: Gimlet, Chisel, Hammer, (1/2 października 1942) oraz Lathe (2/3 października 1942) przerzucono do okupowanej Polski 17 Cichociemnych, 945,3 tys. dolarów, 16 zasobników z zaopatrzeniem dla AK, a także 5 bagażników dla Delegatury Rządu (859 tys. marek, 3 radiostacje, 3 odbiorniki radiowe, 2 generatory, leki i in.).
Operacja lotnicza „Weller 7” – Grabów nad Pilicą
W nocy z 8 na 9 kwietnia 1944 roku placówka odbiorcza „Jodła” położona około 50 kilometrów na północ od Radomia przyjęła ekipę skoczków spadochronowych. Byli to cichociemni major Jan Kamieński „Cozas”, podporucznik Tadeusz Kobyliński „Hiena”, porucznik Tadeusz Starzyński „Ślepowron” oraz kurier podporucznik Wiktor Karamać „Kabel”.
Spadochroniarze przybyli nad Polskę na pokładzie samolotu Liberator BZ-965 „S” ze 1586. Eskadry RAF, który wystartował z włoskiego lotniska Campo Casale niedaleko Brindisi. Razem ze skoczkami zrzucono dwanaście zasobników oraz sześć paczek.
Operacja lotnicza „Weller 12” – Baniocha
W nocy z 16 na 17 kwietnia 1944 roku w ramach operacji lotniczej „Weller 12” do okupowanej Polski przerzucono kolejną ekipę cichociemnych. Byli to podporucznik Stefan Górski „Brzeg”, podporucznik Gustaw Heczko „Skorpion” oraz podporucznik Marian Kuczyński „Zwrotnica” oraz podporucznik Aleksander Tarnawski „Upłaz”. Skoczków przyjęła placówka odbiorcza „Kanapa” w okolicach wsi Baniocha koło Góry Kalwarii pod Warszawą. Cichociemni przylecieli na pokładzie samolotu Halifax JP-181 „C” ze 1586. Eskadry Specjalnego Przeznaczenia RAF. Start maszyny nastąpił z lotniska Campo Casale niedaleko Brindisi. Razem ze skoczkami zrzucono dziewięć zasobników ze sprzętem wojskowym i sześć paczek.
Operacja Lotnicza „Shirt” – Krzywica
Zrzut został wykonany w nocy z 6/7.01.1942 roku w okolicach wsi Stefanówka. W pierwotnym założeniu operacyjnym zrzut miał być realizowany w okolicach miejscowości Cegłów na południowy wschód od Mińska Mazowieckiego i podjęty przez żołnierzy zabezpieczających placówkę „Kocioł”. Niemniej jednak, ze względu na opóźnienie związane ze startem oraz brak oznaczenia miejsca skoku (zrzutu) przez placówkę naziemną podjęto decyzję o lądowaniu poza obszarem wstępnie wyznaczonym, które znajdowało właśnie w okolicach Stefanówki, około 7 km od Mińska Mazowieckiego.
W ramach operacji SHIRT do kraju zrzuceni zostali por. Tadeusz Klimowski „Klon”, ppłk Henryk Krajewski „Trzaska”, ppor. Jan Marek „Walka”, por. Zbigniew Piasecki „Orlik”, kpt. Jan Smela „Wir” oraz kurier Delegatury Rządu na Kraj ppor. Benedykt Moszyński „Andrzej”.
Tobie Ojczyzno!